Emre Koyuncu – Pornografi

Pornografi bir ey midir? Bir eyse nedir, ne deildir? Pornografi, eski Yunan dilinde fahieler hakkında yazılmı metinler için kullanılmı bir sözcük.Günümüzde ise daha çok cinsel bakımdan açık saçık yazı ve görüntüleri kastetmek için kullanılıyor. Pornografi tutucu kesim, liberaller ve feministlerin birbirleriyle ve kendi içlerinde oldukça ayrımalarına sebep olan bir konu; özellikle hukuki yaptırım söz konusu olduu zaman kavramlar ve tanımlar “açık seçik” olmak zorunda. Örnein yukarıda yaptıımız tanım ile anatomi ders kitaplarındaki kimi metin ve resimleri pornografik olarak nitelendirmek mümkün. Öte yandan cinsel bakımdan açık seçiklik de oldukça mulak. Ne gibi durumlarda bir yazı açık saçık oluverir, nitekim kültürler ve yaantı tarzlarına göre cinsel bakımdan açık seçiklik anlayıı her zaman bütünüyle kesimiyor olabilir. lk tanımdan hareketle pornografiyi sözlü yada grafik cinsel bakımdan açık seçik olan ve kiide cinsel uyarılmaları amaçlayan materyaller diye güncellersek ders kitaplarını bu nitelemelerden kurtarmı oluruz. Ancak bu noktada yine bir boluk söz konusu : sözlü ya da grafik, cinsel bakımdan açık seçik olup cinsel uyarılma amaçlayan ama nihai amacı bu olmayan materyaller, sanatsal veya politik duruları ve diyecekleri olan iler. Yeni bir ekle tanımı cinsel bakımdan açık seçik, izleyicide cinsel uyarılmayı amaçlayan ve bunu kötü bir ekilde/niyetle yapan materyaller dersek? fade özgürlüü balamında artistik veya politik sözü olan materyalleri saf dıı bırakmak üzere yaptıımız bu güncelleme tanıma aynı zamanda yeni bir mulaklık bulatırdı. Tanımı bir kapsayan kümenin kötü elemanları eklinde kurmak, iyi emaillerinin de olduunu ima etmesi bir yana dursun bu kötülüün nasıl daha anlaılır kılınacaı ve esas itibariyle neden kaynaklandıı çok problemli. Bu noktada tutucular bu kötülüün kaynaına müstehcenlik diyerek bütün cinsel bakımdan açık seçik materyalleri karılayan bir noktaya yani ilk tanımımıza geri dönüyorlar. Onlara göre bu müstehcenlik, izleyicileri bozarak onların mutlu, erdemli ve uzun süreli ilikiler yaamalarını engelliyor ve bütünde toplumun genel ahlakını, ailevi ve dini deerlerini yozlatırıyor. Kötülüün kaynaı olarak feminist teorisyenler ise kadına olan zararı kriter olarak kabul ediyor.Onlara göre pornografi, kadını bir çeit itaat ve hizmet 4 durumu içinde sergileyen ve nihai olarak toplumda böyle bir durumu destekleyen materyallerdir.Bu tanım ise cinsel olarak açık seçik olup da pornografi olmayan materyaller varsayıyor.


Pornografinin böylesi kadın merkezli tanımı bir takım liberalleri ve hatta feminist teorisyenleri karısına alıyor. Tutucuların yaklaımları Pornografiye karı en iddetli durulardan biri ahlaki ve dinsel deerlere öncelii veren tutuculara ait. Tutucular, bu materyallerin müstehcen ve ahlakı bozan bir deer taıdıını bu nedenle yetkili mercilerce yasaklanmasını talep ediyor.Çünkü onlara göre devlet,vatandalarının süregelen ahlaki deerlerini ve huzurlarını gerektiinde zor kullanarak korumakla yükümlü. Bu bakı açısına “hukuki ahlakçılık” da denmekte. Yine tutuculara göre devlet aynı zamanda, kiilerin, hukuken yetikin olup kendileri için neyin en iyi olduuna karar verebiliyor olsalar bile, kendilerine zarar vermelerini engellemekle de yükümlü. Yetikin bireylerin kendileri adına neyin iyi doru olduunu belirleme hürriyetlerine bu müdahale “hukuki paternalizm (doru dayatmacılık)” olarak adlandırılmakta. Geleneksel liberallerin yaklaımları Hujuki ahlakçılık ve paternalizm liberallerin yetikin bireyler söz konusu olduunda tamamen karılarında oldukları iki uygulama. Bu tabii ki liberallerin pornografinin destekçisi olduu anlamına gelmiyor, çou zaman liberaller bu tip materyallerin deersizliini; bunların entelektüel , sanatsal veya siyasal düünceye bir katkısı olmadıını vurguluyorlar. Fakat yine de, Fransız düünür Voltaire’ e atfedilen “Söylediine katılmıyorum,ama söyleme hakkını ölünceye dek savunurum.” , temelinden hareket etme yanlısılar. Bu noktada liberaller yetikin bireylerin kiisel zevklerinin ,bakalarının bunları deersiz, yanlı ve gücendirici bulmaları temelinde, yasaklamasına tamamen karı çıkıyorlar. Liberallerin bu savunmaları üç temel eksen üzerinde younlaıyor.lki, kiilerin ifade özgürlükleri temelinde düüncelerini, zevklerini yanlı, deersiz ve bo olsa bile aktarma özgürlükleri. Ancak bu özgürlük tamamıyla sınırsız deil, bu ifadelerin bakalarına zarar vermiyor olması gerekiyor.

Yine de liberallerin bir takım özgürlüklerle çeliiyor olsa bile ifade 5 özgürlüünden yana olmayı yeleyen karineleri mevcut.Bu yüzden pornografik materyallerin sansürü ve yasaklanması bir ifade özgürlüü kısıtlaması olacaından, liberalleri ikna etmek için bu zararı çok açık gösteren delillere ihtiyaç olacaktır. kincisi, ahlaki baımsızlık yani kiilerin kendi ahlak yollarında dı müdahaleler olmadan özgürce ilerleyebilmeleri. Ancak bu yol da bakalarına zarar vermiyor olmamakla sınırlı. Üçüncüsü ise bu materyallerin dier kiilere zarar verdiini gösteren tatmin edici bilgilerin olmayıı. Bu, ilk iki iddianın “ama”larını dorulayan bir durum olmadıını dolayısıyla yasaklamanın yersiz olacaını ifade ediyor. Zarar ilkesi: Müdahale ne zaman merudur ? Geleneksel liberallerin pornografiyi savunurken sıklıkla kullandıkları kavram zarar ilkesi, esasında John Stuart Mill’in On Liberty (1859) sinden alıntı. Bu ilke, Mill’in devlet müdahalesinin ne zaman balaması gerektiine ilikin görülerini yansıtıyor. Mill’ e göre kiinin rızası dıında ona güç kullanılarak herhangi bir eyin dayatılması sadece bakalarına zarar vermeyi engellemek için olabilir. Kii bir takım ileri yapmaya veya yapmaktan vazgeçirilmeye bakalarınca bu deiim onun için daha iyi olacak, onu daha mutlu kılacak olsa bile zorlanamaz. te bu ifadeler “zarar ilkesi” olarak bilinir. Mill bu noktada bahsettii bireylerin yetikin ve karar vermelerini engelleyecek bir zihinsel durumun söz konusu olmaması gerektiini vurgular. Bu noktada çocuk pornografisi liberallerin tamamıyla karı çıktıı ve yasaklanmasını gerekli bulduu bir olgu. Çünkü çocuklar onlara göre eylemlerinin ilerde kendileri için ne gibi sonuçlar douracaını tam olarak kestiremediklerinden zihinsel olarak kendileri için karar verme yeterliliine sahip deiller. Ama çocukları dorudan deil de dolaylı olarak, yetikinlerin çocuk gibi giydirilip, davrandırıldıı materyalleri aynı temele dayanarak yasaklamak mümkün olmuyor.

Çünkü bu durumda bu materyalleri izleyenlerin dierlerine, özelde çocuklara zarar verdiinin ispatlanması gerekiyor. nsanlara zor kullanarak onlar için iyi olduu düünülen eyin dayatılamayacaını savunan liberaller, bu kanuni zorlamalara alternatif olarak eitsel kampanyalar ve kamuya açık tartımalar yoluyla kiileri iyi 6 olduu düünülen davranı ekillerini tekrar gözden geçirmeye sevk ederken yine de kiilerin kendileri hakkında karar verme kapasite ve haklarına saygılı kalmayı salayacaı görüündeler. Önde gelen liberal savunuculardan, Ronald Dworkin ve Joel Feinberg zarar ilkesinin ötesinde yeni bir kavram ortaya atılarak sansürün gerekli olabileceini iddialarının karısındadırlar. Bu yeni “gücendirme ilkesine” göre zarar verilmiyor olsa bile bazı durumlarda rıza göstermeden bu materyallerle karı karıya kalanları gücendirmeyi engellemek adına yasal müdahaleyi savunmak yararlı olabilir. Her iki düünür de pornografinin gönüllü ve ahsi olarak izlenmesinde ve okunmasında hiçbir ekilde bir sakınca görmezken pornografik materyallerin halka açık ve rıza göstermeyenlerin gücenecei ortamlarda bulundurmamak gerekli olduunu düünürler. Yani her sinema veya kitapçıdansa bazı yerlerin bu materyallere açık olması gerektiini düünürler. Ama böylesi bir belirli yere toplama bu yerlere gidenleri tespit aracı hali alabilir. Sansürün tehlikeleri Liberallerin sansürün pratikte uygulanırken yaanabilecek teknik problemler hakkında endieleri vardır. Öyle ki bazı liberaller ve hatta feministler zarar ilkesini çinemesine ramen sansürün olası tehlikelerinin bu zarardan çok daha büyük olacaı görüünde birleirler. Bu yasaların, mevcut görünürdeki piyasayı bir underground piyasaya dönütürmesi bir yana , mulak ve yetersiz tanımlamalardan ötürü bazı edebi, sanatsal veya politik ilerin önüne set çekebileceinden endie ederler. Liberallerin tirazları Geleneksel liberaller pornografi hakkının savunucusu olsa da kimi çada liberaller bu görüe katılmıyor. Bu liberaller, son zamanlardaki feminist teorisyenlerin öne sürdüü tezlerin de etkisiyle, kiilerin otonomisini, eitliini ve ifade özgürlüünü savunma adına geleneksel liberallerin yanında olduu pornografinin aynı sebeplerle karısında bir duru sergilemeye balamılardır. Bu liberaller zarar ilkesinin de arkasındadırlar, iddet içeren veya iddet içermese bile aaılayıcı unsurlar barındıran pornografinin bakalarını özellikle 7 kadınları zarara urattıı bu yüzden sansür veya yasaklamanın doru olacaı görüündedirler. Bu teorisyenlerin pornografiyi kiilerde nihai olarak cinsel uyarılmayı amaçlayan cinsel bakımdan açık saçık materyaller olarak tanımladıktan sonra, iddet öeleri barındıran, iddet öeleri barındırmayan ama aaılayıcı unsurlar barındıran ve ne iddet ne de aaılayıcı unsurlar barındıran cinsel bakımdan açık saçık materyaller olarak üç kategoriye ayırdıklarını görürüz. Liberalleri kendi aralarında pornografinin meruiyeti konusunda bölen sebeplerin ilki ampirik temellidir: kimi liberaller pornografinin dierlerine zarara sebep olduu konusunda güvenilir ve yeterli delil olmadıı görüündedirler.

Dier fikir ayrılıkları ise kavramsal temellerden doar: zarar tam olarak ne demektir, neden olmak ne demektir, böyle bir zarar varsa bile bu yasaklamalarla ortaya çıkacak zararlarla karılatırıldıında yeterince büyük müdür. Feminist Yaklaımlar Pornografi karıtı feministlere göre pornografi ne zararsız elence ne de terapatik fantezidir ne de urattıı zarar bir gücendirmeden ibarettir. Fakat bu karı duru tutucuların savunduu ilkeler üzerinden deil de, pornografinin kadınların sömürülüp baskıya uramasında aldıı temel rol üzerinden gider. Bu teorisyenler cinsel bakımdan açık saçık materyallerin balı baına zararlı olduunu düünmezler. Bu fikir cinsel bakımdan açık saçık materyalleri pornografi ve erotika eklinde kategorize eder. Erotika, katılımcıların eitlik ilkesine etrafında ve kendi rızalarıyla katılım gösterdikleri materyaller olarak tanımlanırken, pornografiyi cinsel bakımdan açık saçık materyallerin kadınların zorlamalara maruz bırakılarak, kötüye kullanılarak, ezilerek ve aaılanarak sergilendii altkümesi olarak görürler.Onlara göre bu muameleler toplumda böylesi muameleleri destekleyen bir nitelik taır.

.

PDF Kitap İndir

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir