Micheal Harner – Şamanik Şifa

Yeni Sosyal Araştırmalar Lisansüstü Fakültesi’nde halen daha antropoloji profesörüyken, lisansüstü öğrencilerine yerli şamanlarm deneyimlerini daha iyi anlamaları için şamanik seyahat yapmayı öğrettiğim bir seminer veriyordum. Seminer katılımcılarına, her hafta evde bir davul kaseti eşliğinde şamanik yolculuk yapma ve buna ilişkin bir rapor yazma ödevi vermiştim. İkinci hafta, birinci ev ödevini yapmış ve kursa’sadece saatleri programına uygun olduğu için kayıt yaptırmış olan sessiz genç bir işkadmı ürkekçe elini kaldırdı. Bir sorudan çok bir gözlemde bulunarak; “Dr. Hamer, bundan sonra asla eskisi gibi olmayacağız, öyle değil mi?” dedi. Büyük olasılıkla haklıydı. 1 19 GİRİŞ “Şamanın Yolu” kitabımdan “Mağara ve Kozmos” kitabım yayımlanana kadar, yani otuz yılı aşkın bir süredir çok eski Şamanizm geleneklerine bağlı kalarak, öğretimi sözlü olarak ilettim. Ancak bu modem dünyada üzerinde daha fazla durulması gereken belirli baz; soruları, daha fazla gecikmeksizin, herkese açık bir şekilde ele almamın zamanı geldi. İki temel soru; birden fazla gerçeklik olup olmadığı ve varoluşumuzla ilgili zorlukların üstesinden tek başımıza gelmek zorunda olup olmadığımızdır. Bu kitapta, kendilerine yardıma olmak için bekleyen göksel âlemleri keşfetmek üzere davulla “gökkuşağının ötesine geçme” de aralarında olmak üzere, eski şaman yöntemlerini kullanarak bu tarz somlara cevap bulmuş binlerce Batılıdan bazılarının hikâyeleri anlatılmaktadır. Bu insanlar ayrıca yeni bir ruhsal özgürlük keşfettiler; bilme özgürlüğü, artık seçenekleri sadece inanmak veya inanmamak değil. Karşılaştırmalı din konusunda büyük bir akademisyen olan merhum Mircea Eliade, gökler dâhil olmak üzere öteki dünyalara uçabilme yeteneklerinden ötürü şamanlarm dünyadaki tüm ruhçu gelenekler arasında benzersiz olduğunu vurgulamıştır. Bu dünyalara “esriklik” içindeyken veya değişik bilinç halindeyken ulaşmaktadırlar. “Eliade” şamanlann değişik bilinç haline, şamanın “en yüksek göğe ermesine” izin veren “davulun müziksel sihri aracılığıyla” girdiğini söylemektedir.”1 “Müziksel sihrin” niteliğine ilişkin daha fazla bilgiye yer verilmektedir.


20 Özellikle bu dünyanın dışına yaptıkları uçuşlarla ünlü olan Sibirya şamanlarmm fotoğraflarında daima davul vardır. Birçok akademisyen, davullann şamanik seanslar esnasında sadece “teatral etki” yaratma amacı taşıdığım belirtmişler, hatta bazıları Sibirya şamanlarmm değişik bilinç hali içine girmediklerini bile iddia etmişlerdir. Mantar uzmanı Gordon Wasson’ı izleyen başkaları, psikoaktif sinek mantarı (Amanita muscaria) yemenin Sibirya şamanlarmm öteki dünyalara uçtuklarına inanmalarına neden olduğunu düşünmüşlerdir. Söz konusu fotoğraflarda her zaman davulların bulunması merakımı uyandırdı ve 1960’lann sonlarında davul ritminin bu sihirli uçuşların yapılmasında etki sahibi olup olmadığına dair deneyler yapmaya başladım. Birçok denemeden sonra dakikada 205 ila 220 vuruşlu sürekli ritmin bilinç halini mükemmel şekilde değiştirdiğini ve Şamanizm hakkında bilgisi olan birinin ruhlara ait dünyalara uçabildiği veya seyahat edebildiği sonucuna vardım. Bu, “işitsel uyarım” veya “sonik uyarım” olup, şamanlarm hiçbir uyuşturucu kullanmadıkla klasik bir yöntemidir. Gelen taleplere cevaben davulla yaptığım kişisel uygulamalarımı küçük gruplara öğretmeye başladım, öteki dünyaları ziyaret etmek için bilinç halini değiştirmenin yanı sıra günlük hayatlarımıza şamansal yardım ve şifayı getirmeyi öğretiyordum. Bu bilgiye olan talep arttı ve eşim Sandra Harner ile birlikte 1979 senesinde, Şamanizm’i öğretmek için bir araç olarak, Şaman Çalışmaları Merkezi’ni (şimdilerde Şaman Çalışmaları Vakfı) kurduk. O zamanlar insanların canlı davul eşliği olmaksızın seyahat edebilmesi için şaman davul kasetlerine dair denemeler yapıyordum. (Bu arada, şamanik yolculuklar yapmak 21 bir insanı şaman yapmaz ancak bu uygulama, Şamanizm’ in öğrenilmesi ve yaşanması açısından, kişi doğrudan ve hızlı bir şekilde ruhlardan öğrendiği için, çok faydalı bir adımdır.) 1980 yılında, dünya genelinde Şamanizm’e dair bir uyanış yaşanmasını sağlayan kitabım Şamanın Yolu yayınlandı.3 Hayatta bulunan kabile şamanlarıyla yarım yüzyıldan daha uzun şüreyle yürüttüğüm kişisel saha çalışmalarım, kendi şamanik deneyimlerim ve yüzlerce kültüre ait raporları okumak suretiyle çeşitli şamanik uygulamalar keşfettim, deneyimledim ve yeniden ortaya çıkardım. Tüm bunlann yardımıyla, Şamanizm’in ayırt edici özelliği olan öteki dünyalara yapılan seyahatlerle birlikte Şamanizm’in evrensel, evrensele yakın’ve ortak özellikleri, Şamanizm’in modem hayata taşınmasına yönelik bir öğretim metodolojisi olan “Temel Şamanizm”i oluşturdum. Eğer yerel bağlamda açık değilse, sıradan ve sıra dışı olmak üzere, örtülü olarak iki gerçekliğin kabul edilmesini içerir; sıra dışı gerçekliğe, farklı derinlik dereceleri olan ve öğrenilebilen bir olgu olarak benim şamanik bilinç hali dediğim bir değişimden geçerek girilebilir. Bugün, temel Şamanizm ve işitsel uyarım yoluyla, dünya genelinde binlerce insan artık geleneksel Sibirya şamanlan gibi öteki dünyalara seyahat etmek üzere başka bir gerçekliğe geçiş yapabiliyor, şifa verebiliyor ve şamanlara özgü başka bazı yardımları sağlayabiliyor.

(Temel Şamanizm konusuna yabana olanlar daha detaylı bilgi edinmek için bakabilirler.) Çeyrek asn aşkın bir süredir Şaman Çalışmaları Vakfı’nda bir projeyi finanse ediyoruz; “zamanın dışına yolculuklar” denilen sıra dışı gerçekliğe yaptıkları şamanik yolculuklar sırasında keşfettiklerine ilişkin Batıklara ait 22 neredeyse beş bin bildirim de dâhil olarak şamanik bilgilerin toplanması ve arşivlenmesi. “Batıklar” terimi, günümüzde Amerikalıları (Vakfın arşivlerinde yayınlanmamış kayıtları bulunan en büyük grup), KanadalIları ve bazı AvrupalIları kapsayan kolaylık sağlama amaçlı kullanılmış bir terimdir. Bu “Batılılar” koleksiyonunun ki bu kitaptaki bildirimlerin ana kaynağıdır, dünyada başka bir eşi daha yoktur. Sıra Dışı Gerçekliğin Haritalandırılması (SDGH) projesinin bir parçası olup, Şaman Çalışmaları Vakfı’mn Kuzey Kaliforniya’da bulunan Şaman Bilgileri Konservatun’ na aittir; Konservatuvar’da ayrıca dünya genelindeki yüzlerce halkın geleneksel Şamanizm uygulamalarına ilişkin yayınlarından oluşan bir koleksiyon da bulunmaktadır.4 Yıllarca, sırf “aşikâr” olduğu takdirde yeni öğrenciler ve diğer Batıkların etki altında kalmamış, özgün deneyimler yaşayamayacakları korkusuyla bu bilgileri yayınlamaya isteksizdim. Ancak şimdi, Vakfın eğitim kurslarında ve çalışma atölyelerinde yapılmış olan sözlü eğitimlerle tıpkı diğer her şey gibi “aşikâr”lar. Başkalanmn deneyimlemiş olduklarına dair ön iletişimden kaynaklı (dolayısıyla bilinmeyene yapılan gerçekten saf ve kendiliğinden seyahatleri engelleyecek) “kirlenmeyi” önlemek için Şaman Bilgileri Konservatuvarı’na artık Batıklara ait yeni deneyimsel şamanik bildirimler kabul edilmemektedir. Artık burada yayınlamak suretiyle, yapılan keşiflerden bazı örnekleri ortaya koyma zamanı gelmiş gibi görünüyor. Bu kitaba dâhil edilen Batıklara ait deneyimler, içinde yaşadığımız Orta Dünya ile karşılaştırmalı olarak, Şamanizm konusundaki akademisyenlerin Yukarı Dünya’ya çıkış ve Aşağı Dünya’ya iniş olarak adlandırdıktan dene­ 23 yimlerdir. Yukarıdaki ve aşağıdaki dünyalar tümüyle sıra dışı gerçekliktedir ve tamamen ruhlara ait âlemlerdir; içinde yaşadığımız dünyanın ise kolayca algılanan sıradan bir boyutu ile ruhlara ait olan, şamanik eğitim alınmadan çok daha zor algılanabilen sıra dışı bir boyutu bulunmaktadır. Yukarı Dünya, astronomlann gözlemlediği üstümüzdeki sıradan gerçeklik fenomeninden oldukça farklıdır. Evrenimizdeki en uzak galaksiler bile şamanlarm çıktıkları Yukan Dünya değildir. Aşağı Dünya’ya inen Batıklar da aynı şekilde, jeologlann kastettiği yeryüzü kaya katmanlarından aşağıya inmemektedir; altımızdaki, dünyasal sınırlamaların bulunmadığı, saf ruhsal âleme geçiş yapmaktadırlar. Bu kitapta, Batılılann her üç dünyada yaşadıkları sıra dışı deneyimlerin örnekleri bulunmaktadır.

Ağırlıklı olarak Yukarı Dünya üzerinde durulmuştur; bunun bir sebebi, bugün Batının, ruhsal anlamda “yukarıda” gerçekten bir şeyler olup olmadığına dair büyük bir merak içinde olmasıdır. Diğer bir deyişle; cennet gerçek mi, fantezi mi yoksa mecazi mi? Kanıtlarımız, cevabın kişinin sıradan mı yoksa sıra dışı gerçeklikten mi söz ettiğine bağlı olduğunu göstermektedir. Sıra dışı gerçeklikteki, işitsel uyarım dâhil olarak şamanlara özgü tekniklerle erişilen, Yukarı Dünya’da cennetlerin, göksel korolann, tanrısal varlıkların, çeşitli varlık veya ruhların bulunduğuna dair herhangi bir şüphe yoktur. Ayrıca, içinde olduğumuz Orta Dünya’da da ruhların bulunduğuna ilişkin kanıtlar mevcuttur. Bu kitapta verilen, yukarıya çıkışlardan elde edilmiş kanıtlar, sadece bir cennet olduğu ve gidiş dönüş yapabilenlerin sadece çok eskiden ölmüş peygamberler, azizler 24 veya büyük dinlerin kurucuları olduğu iddiası ile çelişmektedir. Ayrıca bu bildirimler, tarafsız olarak, cennetin hayal ürünü olduğunu düşünen ateistler ve “laik köktenciler”in inançlarıyla da çelişiyor. Bugün Hıristiyanlıkta bile ruhban sınıfın bazı üyeleri, cennetin bir mekândan ziyade bir his olduğunu ileri sürmektedir. Yıllar önce Şamanın Yolu’nda Batıklara, Aşağı Dünya’ ya şamanik yolculuklar yapabilmeleri için bir takdim yapmıştım ve son otuz senedir birçok insan bu seyahatleri yaptı. Bu kitapta, Aşağı Dünya üzerinde Yukan Dünya kadar durmama sebeplerinden birisi de bu. Yine de Mağara ve Kozmos’un son bölümünde, Batıkların Aşağı Dünya’da keşfettiklerine dair yeni ve şaşırtıcı bilgiler bulunuyor. Bu kitapta yer alan kozmolojik bildirimler, kendi başlarına ve içerdikleri bilgiler bakımından, şamanik bilgilere önemk birer katkıdır. Bu sebepten ve kitaptaki yer sıkıntısından dolayı bunları, ölüme yakın deneyim yaşayanların temasları ve şaşırtıcı bir şekilde nadir olan, yerli şamanlann ilk elden yolculuk deneyimleri ile karşılaştırma girişiminde bulunmadım. Yapılacak karşılaştırmalı çalışmaların önemini takdir ediyorum ve ısrarla tavsiye ediyorum. Elinizdeki çalışmanın amaçlarından birisi de, diğerlerinin yanı sıra, bu tip araştırmaları teşvik etmek.

.

.

PDF Kitap İndir

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir