Etiket: Esat Korkmaz

Esat Korkmaz – Şeyh Bedreddin

Herevi’nin, Kanı helaldir, ama malı haramdır, fetvasının ardından 18 Aralık 1416 tarihinde Serez Çarşısı’nda asılan Şeyh Bedreddin’i Unutmak Suçtur. 1400’lerinbaşında, Anadolu’da/Trakya’da/Balkanlar’da, feodal bir devletin egemenliği altındaki coğrafyada, temel üretim zemininde, yani toprak-otlak üzerinde belirleyici üretici güçler, yani köylüler-çobanlar-zanaatkârlar Şeyh Bedreddin’in önderliğinde isyan ettiler. İsaMusa-Muhammet şeriatına, bu şeriatı ideoloji edinen ve yerleşik yaşamı güden devlete/ devletin […]

Esat Korkmaz – Kızılbaş Ütopya – Rıza Şehri

Bâtıni hareketlere gelinceye değin akılcı felsefenin konusu, metafizik ve doğa bilimleri idi: Bâtıni hareketlerle birlikte felsefe, toplum ve toplum sorunlarıyla ilgilenmeye başladı. Bu anlayış üzerine bir toplum felsefesi yapılanıp biçimlendi. Alevilik-Bektaşiliğin özgünlüğü, söylencelerinin bolluğunda değil, organik ve toplumsal doğalarındadır: Bu bağlamda her Alevi-Bektaşi, sözcüğün gerçek anlamıyla inançlıdır; inanç, tüm doğasal süreçlere, tüm bireysel ve toplumsal […]

Esat Korkmaz – İmam Cafer Buyruğu

Alevi inançlarının, bu kapsamda törenlerin, törenlerde izlenecek yolun, yöntemin açıklandığı erkannamelerin en eskisi Cafer üs Sadık tarafından yazıldığı kabul edilen Buyruk’tur. Aleviler, Bısati tarafından yazılan Menakıb ül-Esrar Behçet ül-Ahrar [XVl.yy] adlı yapıta Büyük Buyruk; Erdebilli Safiyettin İshak’a oğlu Sadrettin’in yönelttiği soruları ve yanıtları içeren yapıta da [XVll.yy] Küçük Buyruk adını verirler. İmam Cafer sadık tarafından […]

Esat Korkmaz – Dar’ın Pirleri

Bir karşıtlık içinde olduğumuzun bilincindeyiz: Bir yanda, Aleviliğe yönelik öç güden içgüdü var; diğer yanda ise ikide birde kabından boşanan bu öç güden içgüdünün Alevilere yönelik kıyımı. Bu iki karşıtlığın tam da karşı olduğu yerde, toplumsal mücadeleler içinde kazanılmış, laiklik ve demokrasinin güvencesi, insanlığa kesin kurtuluş getirecek olan düşün taşıyıcısı Alevi toplu refleksi var. Bu […]

Esat Korkmaz – Dâr’dan İndirme Erkânı

Alevilik-Bektaşilik, kan bedeli ödenerek oluşturulmuş bir bilinçtir-inançtır. Bu bilincininancın örgütlenmesi anlamında bir bilgelik öğretisidir; dinsel felsefeninin sınırlarının aşılmasıyla kazanılan felsefi bir dindir. Yasaklı bir kültür olduğu için de yaralı bir bilince sahiptir; ötekinden daha kötü bir öteki. Tam da bu nedenle azap çekmek çile çekmek anlamında bir eğitim yöntemidir. Ruh-beden bütünleşmesinin içe-dışa vurumu olarak algılanan […]